Friday, March 14, 2008

Smutsig bebis med glitter

Här kommer ett rätt tråkig, nej inte tråkig, men struntig, bloggning.
Eller, fan den ÄR ju rolig. Lite nördig, ja. Eller mycket såklart. Men det är ju för att det är jag och Jenny. Och jag publicerar detta för att jag inte orkar skriva om mitt liv. För det är rätt segt för tillfället. Jag jobbar hemma i dag. Och då sysslar jag med sånthär. Sånthär samt mängder med kaffe med mjölk. mängder. kaffe. och mjölk.

Jag ska ringa alla mina samtal och mejla mina mejl. Det är luuugnt, men först måste jag få nörda loss och komma i gång!

Så; först följer Jennys wall-meddelande från fejjan:
Ibland provocerar saker mig något hejdlöst.. Detta klippet som egentligen är väldigt underhållande gör det tex... Varför pratar Henrik som en bebis? Varför har han kläderna på sig under sitt solkiga lakan? Malin jag väljer dig, DIG till att förklara detta.... Du kommer alltid med så bra förklaringar.. Kram & uppmuntran m Henrik-klippet!

Hemma hos Henrik (Russin 2001)
http://www.youtube.com/watch?v...
en intervju med henrik berggren från programmet russin, 2001

Och svaret lyder:

Kära Jenny!
Eftersom det är fredag, jag jobbar hemmifrån och det finns en massa viktigare, mer jobbrelaterade - men inte alls lika underhållande saker att göra ska jag nu besvara dina frågor. Jag började på din wall, men eftersom jag verkligen har ganska mycket tråkigt jobb att göra i dag spårade jag såklart ut på denna uppgift och därför följer här ett uttömmande svar som jag hoppas du finner tillfredställande. jag hade mina funderingar på att använda ett system för fotnoter också för att höja den akademiska prägeln, men låt oss slå fast att vi här befinner oss i en popkulturell skuggzon i den kvasiakademiska forskningen, så vi håller det på en lite mer lättsam lekmannanivå!

För det första en iaktagelse - svt hade fortfarande kvar sin gamla logga 2001, det är coolt och ganska oldschool.

Nu till svaren på dina bullen-frågor. Så, varför pratar den gode henrik som en bebis? Det kan finnas ett otal förklaringar till detta.
1. han är från göteborg.
2. han är bakfull efter en folkölsfylla
3. han är förkyld
4. han tror att det är så pop-pojkar bör prata.
Alterativ 1 och två håller inte riktigt var och en för sig. I kombination kan de dock stämma. Men jag tror snarare på en kombination av 1, 2 (märkväl folkölsinstallationen på sägbordet) möjligen 3 men definitivt 4.

Alternativ 4 kan dock bestridas med att det ju i stort sett är henrik som (mer eller mindre)är upphovet till denna subgenre bland svenska poppojkar, som identifieras genom denna typ av bebisröst samt vissa fysiska atribut så som sminkade ögon, fet lugg, smaltjocka och bleka kroppar samt glitter. Alltså har Henrik trasslat in sig i en metakonstruktion där hans egen fysiska manifestation av hur en poppojke bör se ut och uppföra sig blir till ett tvång som han känner sig tvungen att reproducera om och om igen.

Detta är ett svar.
Att annat är att henrik tror att han är lite söt när han pratar som en bebis (tänk my little ponny. frågan är om henrik har glitter alt. regnbågar eller jordgubbar även på rumpan vilket ponnysarna hade en tendens att ha) och tror att det kommer att leda till ligg. det sorgliga är att det antagligen stämmer.

Så till nästas fråga: Varför ligger han i sängen med kläderna på?
Svaret är antingen 1. Han är bakfull och fryser. I detta kan jag pesonligen känna igen mig. jag har om jag vill minnas rätt gjort något liknande någon gång. dock leder det alltid - alltid - till att man känner sig väldigt skabbig och smutsig.
2. Henrik tror att han ser ut som en man som lever ett hårt liv. han vill sända ut signalerna att han precis vaknat efter en hård natts festande. Det är även därför han prydligt har staplat sina ölburkar på sängbordet.

Jag kan helt och fullt förstå din frustration över klippet, du är helt i din rätt att reagera men framförallt bör du agera!

Reflektion: är det detta våra skattepengar ska gå till?! jag är moraliskt indignerad.

Har du fler frågor är det bara att höra av sig!puss o hej från mallan

ps. på klassresan till göteborg 2005 såg jag henrik på burger king. han var sig lik.

3 comments:

karin said...

haha, satan så skabbig han är! jag kunde bara tänka på hur mörk han är runt ögonen och hur stora ica-kassarna under ovan nämnda synorgan är (okejokej, medvetenhet råder som att det till viss del är utsmetat smink), men ändå!

jag kan till viss del ana att han har en prydlig flanellpyjamas på sig i vanliga fall, men nu när han får tv på besök måste han skabba till sig och visa sig från sin bästa sida. tycker nästan det bästa är att nagellacket står bredvid sängen, vilket tyder ovan nämnda tes.

du kanske borde starta fragamallanochfaettfantastisktsvar.blogspot.com - tror att det kunde bli en hit!
puss

karin said...

jag måste dessutom tillägga att jag är allergisk (nja, eller nästintill iaf) mot folk som ligger med kläderna på i sängen. det börjar klia i ögonen på mig. om någon legat i min säng med kläder som personen burit utomhus måste jag byta sängkläder. uuuääh, jag hatar det verkligen. tänk om man har för långa jeans, trampar i en hundskit och sedan går och lägger sig i sängen. eller har suttit på en buss där någon äcklig typ suttit och äcklat ner sätet och sedan går man hem och goffar in det i sängkläderna. jag vill kräkas av tanken.

mal the pal said...

alla kläder utom hårdrockst-shirts är tabu i min säng!