Sunday, March 16, 2008

Slaggert

I dag har jag haft en soft dag, fast ganska effektiv.

Började med kaffe, äggmacka och nyhetsmorgon.

Tog sedan en intressant promenad/expedition upp på slagghögarna. Slagghögarna är nåt ganska exotiskt som finns här i Falun, faktiskt typ två minuter utanför min dörr, som jag inte riktigt har förstått coolheten i för än nu.

När man bryter kopparmalm, vilket man har sysslat med här ett bra jäla tag, så bildas en restprodukt, nämligen slaggsten. Och med tanke på att det finns ett sju-hukt stort gruvhål här i staden som de har pillat i under flera hundra år så säger det sig ju sig självt att det finns endel slaggsten. Denna sten har man alltså under flera hundra år lagt i högar runt stan, vilket har resulterat i ett riktigt spännande landskap - om man väl tar och klättrar upp på dom dvs.

Det är som ett wasteland av sten helt enkelt. En massa kullar av stenöken, och så kommer man en bra bit upp också så man får en fin utsikt över staden. Jag gillar´t!

Det bästa är dock de urbana lämningarna som finns mitt i kulturarvet. Olika små ruiner, skyddsrum och skjul - alla totalt nerklottrade av graffare och kiddos under flera år. Hittade endel lämningar som jag tror daterastillbaks till tidigt 90-tal. Det är fint. Lite urban exploring precis runt knuten. Hittade t.ex ett skyddsrum eller förvaringsrum av något slag, det var kolmörkt så det gick inte att gå in utan att slå ihjäl sig, men jag hoho:ade in och det verkade vara rätt stort... Spännande! Får återvända med matsäck och ficklampa!

Bildgooglandet sviker mig lite som vanligt, så jag ska investera i en lite bättre (fungerande) digitalkamera hade jag tänkt så jag kan dokumentera härligheten. Fanns bra motiv måste jag säga; övergivna skejtramper, styckade cyklar, sten och åter sten.
Resten av dagen har jag ägnat åt städning. Känns bra - men har mycket kvar. Sticker dock av med lite jobb & jobbsök nu. Segt. Men det lättas upp lite av att lyssna på den sjukt underskattade lokalradiokanalen WOLF FM. Hahaha. Fantastiskt! I dag verkar det var var tredje elvis, var tredje Johnny Cash och var tredje obskyr 80-tals hårdrock!
Yei! (Nu är det hårdrock igen)

No comments: