Monday, August 06, 2007

Indieboda 2007

Tjoho gott folk!
Här kommer en distinkt och punktmarkerad återgivning av Emmaboda 07. För faktabasen hänvisar jag till Karins blogg; http://lillafleur.blogspot.com/2007/07/pastasalladens-som-blev-pizza-indieboda.html , men jag ska försöka beta av ett och annat här också!

ONSDAG
Anlände till e-boda centralstation. Den första person jag förde en konversation med var en yngling från Borås iförd simpsons-slips. Han var mycket trevlig & gemytlig. Nästa person jag konverserade var PO. Han vaktade campingområde till sitt crew, och jag vaktade tillsammans med honom, liggandes på min nyinhandlade oranga strandmadrass (a´35 kr på Claese Olsson). Vi konverserade i sin tur en underlig man med spraymålade fötter som drack fulgrogg bestående av vodka + 2 tuggummin. Enligt PO smakade groggen mintigt.

Anders slöt upp under eftermiddagen och vi beslutar att campa med PO och hans festivalarbetargäng, som till större delen var göteborgare. Till gänget anslöt sig även allas vår Tommy, som fattats mig sedan de numera legendariska efterfesterna våren 2005. Andra profiler i lägret var t.ex sanna, smålands-tobbe, eveline, amanda samt diversse tveksamma män av olika modell. Kvällen tillbringades med att skriva limmericks, dricka rödtjut, mingla med anders vimmerbycamp, lyssna på förfesten, tappa bort kontokort & leg samt finna dessa igen.

TORSDAG
Frulle/lunchhäng med Anders i centrum kärnan. Evelina & Johan kom med tåget, och vi instalerade även dem på crew-campet. Senare under dagen anlände även lilla karin och järngänget i det röda tältet var komplett!

Minnena från kvällen är lätt suddiga. Vi drack mycket öl, kollade på Miss li,´stötte på jenny & Josse, såg detektivbyrån, a hawk and a hacksaw & of montreal, drack mer öl och hängde med Julle&Matilda som var festivalens trailertrash bönor. Samtalade även om chips med två tyskor (min tyska konversationsförmåga var faan-tastisk, som alltid) och började granska det kalmaritiska utrycket "å de då va" ("ruuuune jag tror jag är med barn och det då va") i sina sömmar.

FREDAG
Väcktes av en tält-rånad jenny. Jääla kiss&bajsgrannar som robbat henne på glasögon, linser, ipod med mera. Väldigt väldigt dumt. Karin och jag var tvugna att köpa en orange studsboll (jenny tycker om studsbollar) med fotbollsmönster till henne som tröst när vi var inne i centrumkärnan. jenny blev väldigt glad (jenny tycker MYCKET om studsbollar) för presenten och på några timmar hade hon lyckats studsa bort mönstret, bland annat mot en ung mans rygg.

Besöket i centrumkärnan innehöll även ett besök i e-bodas secondhand butik, eller som karins barndomsvän skulle ha sagt "skeonhand" butik. Där tog vi skydd för ett tokregn också, vilket var tur. Lägret var lite blött när vi kom tillbaka, men det funkade att flytta ut och in mellan camping och partytält förfesten igenom.

Förövrigt så bestämde jag mig för att döpa min förstfödda son till "Skeon Welander" efter det lyckade butikshänget. Evelina insisterade på att hans kulle vara skelögd också, det passade ju så bra eftersom "skeon" rimmar på "skelögd" menade hon... och så är det ju.

Band som beskådades helt eller delvis under kvällen var almedal, ida maria, familjen, timo räisinen, spiritualized, kristina antilla och samuraj cities.

Antilla var oväntat het och oväntat bra! Har inte lyssnat på honom tidigare, men efter en intern omröstning (jag, karin annika ?) så kom vi fram till att han var sjukt het! Dessutom hade han en naken svart man på scenen, en billig poäng kanske, men sjukt hett!
Träffade även på Johannes med lillebror. Tror inte de tyckte att den svarta mannen var sjukt het, men jag kan ha överseende med det. Trevligt var det i alla fall!

Spiritulized, som vi såg senare på kvällen, var riktigt grymma. Karin och jag skedade stående till den stämningsfulla musiken Chillade sedan out med evelina & Johan i chillouttältet. Rökte vattenpipa med ungdomar och lyssnade på Blur. Mm mm mm...

Kan inte påstå att samuraj cities konserten väckte några bestående minnen. Däremot var det upplagt för party eftersom man fick glowingsticks!
Efter konserten snajdade karin och jag runt med en massa glowingsticks. Dock bytte jag bort den bästa, en blå, mot en grönaktig. Vi sprang på PO som utredde om det gick att stoppa de lysande pinnarna i näsan (gick) samt om de hade samma egenskaper som en bumerang (oklart). Efter att jag hade blivit nedbrottad i leran av PO slöt evelina upp och vi lade våra glowingsticks i ett rutmönster (eller "ruta") på marken. Där inunder hade vi begravt vår festivalekorre sa vi när någon frågade. Han hette "Elis Pol-Pot Saltlakrits Larsson", och han var ung - kanske mellan 2 och 4 år. Hur vi visste det? Det var det sista han sa till oss innan han dog...

Kan inte minnas om det var fredagesnatten det poppades SMK ur johans bandare i campet, och det letades efter en hundralapp med ficklampa? Men det kan ha varit så, och det var grymt skoj! (och tydligen fiendsskapande)

Till fredagskvällen hör förövrigt även citatet "Kaffe å conflakes å de då va", vilket hörde till ett av festivalens höjdarcitat. Kanske var det även denne natt som karin fick anders arm i ögat med en medföljande dålig ursäkt? Tjo, så många frågetecken!

LÖRDAG
Regn, regn regn & vi retirerade till the trailer park för att hänga med trailer trash. Drack rödtjut med Julle & Matilda. Hängde med smålänningar, åt chips och återvände runda under fötterna mot kvällningen till konsertområdet. Kollade på "skrik ut högt" (mycket bra!) i skogen och lyckades någonstans i höjd med hot stuff tältet kuta ifatt J Masics för att föreviga honom på bild för Jennys räkning.
Festade i campet och gick sedan på Dinosaur Jr spelningen. jag agerade bodyguard åt jenny hela konserten. Vet inte om jag gjorde mest skada eller nytta, men det var mycket roligt i alla fall! Trodde att jag hade tappat bort min kamera i fyllan, villan och publikhavet men hag hittade den senare i campet. Där hittade jag även Erick som jag hånglade upp lite på en höft. Hängde sedan med honom och hans två trevlig homies. Fick sms från karin; "gökar du?" efter ett tag. Det gjorde jag inte, det kan jag ärligt dementera. Det var tydligen PO som stod bakom texten i sin helhet, vilket låter fullstädnigt vettigt.

Till lördagens klart lysande stjärnor hörde naturligtvis även Elin & Daniel som poppade in. Även om jag tycker att Daniels insatts står sig slätt mot förra året, han behövdes varken räddas från 16-åringar med rep eller förfäras av våtservettshygien i år. Dålig stil!

SÖNDAG
Upp upp och iväg. Slött häng i centrumkärnan. Slö tågfärd med PO till Kalmar. Slött pizzahäng med Henrik & vän i Kalmar. Tre slöa timmars väntande på bussen och sedan sex och en halv timmes bussresa hem till sthlm.

Och för bilderna hänvisar jag återigen till facebook; eftersom det tar sådan tid att ladda upp bilder på blogger... (kom på att länken inte funkar kanske, man måste vara inloggad, men skaffa ett konto då latisar och adda mig. gört!)


Hur det nu må vara med den saken... Indieboda har gått i graven länge leve indieboda!
Hurra hurra hurra hurra!

4 comments:

Anonymous said...

Den svarta nakna mannen va på Kellys förra veckan! Haha

Anonymous said...

Haha... nej jag tyckte faktiskt inte att den nakna negern tillförde något bra på Antillas spelning. Men sen tycker jag inte att Antilla tillför något bra heller. Muahaha!

karin said...

mycket bra redovisning måste jag säga! men du glömde ju skriva att anledningen till att vi kunde bedömma elis pol-pot saltlakrits larsson ålder var att han inte hade hunnit blir rödbrun i pälsen, utan hade kvar sin grå-aktiga päls.

pusspuss

mal the pal said...

ooooohh. johannes sa neger! såg ni! :-)